10 супер храни за здрави нокти

Ноктите ви се нацепват или чупят често, растат прекалено бавно? Нещо не е както трябва? Започвате да отделяте повече внимание на маникюра, подрязвате ноктите добре, заобляте максимално краищата, но си давате сметка, че това не е достатъчно…

Ноктите, както косата и кожата са част от издайническите огледала за здравето на  целия организъм. Често липсата на белтъчини, какъвто е витамин А и калций, предизвикват симптоми на чупливи и прекалено твърди нокти. Появата на бели петънца се свързва с липса на витамин В6 и витамин В12. Бавният растеж на ноктите обикновено е следствие от липса на желязо, сяра и калций в организма. За да сме сигурни, че в менюто ни не липсват важни за здравето на ноктите храни, нека обърнем внимание на следните 10 храни:

Риба

Недостигът на омега-3 мастни киселини води до изтъняване и чупливост на ноктите. Ако освен омега-3 мазнини липсват и витамини от В-групата, тогава без съмнение се създават благоприятни условия за размножаване на микроорганизми върху ноктите. Гъбичките освен чупене на ноктите, водят до смяна на цвета и повърхността на ноктите.

Как да си помогнем чрез храната? Най-богати на омега-3 мастни киселини са някои видове риби: сьомга, скумрия, пъстърва, лаврак, треска, сафрид.

Сурови ядки

Ядките са богати не само на омега-3 мазнини, но и на цинк, набавянето им в умерени количества спомагат на ноктите да бъдат здрави и защитени от напукване и лесно чупене. Тук можете да избирате според собствения си вкус: тиквени семки, бадеми, орехи. Само не прекалявайте, тъй като ядките са твърде калорична храна.

Ракообразни – скариди, морски и речни раци, омари,

Ракообразните са богати на сулфонати, които допринасят съществено за красотата на ноктите. Те спомагат за укрепването на кератина – основна част от състава на ноктите.

Пълнозърнести храни

Пълнозърнестите храни, освен че осигуряват пълноценно и умерено хранене, са богати на цинк и силиций, които играят важна роля за здравината и добрия външен вид на ноктите. Богати на силиций са също зърнените зародиши, лук и чесън.

Кисело мляко и сирена

Млечните храни като цяло са богати на калций и това не е тайна за никой. Важно е да се знае, че набавянето на достатъчно количество калций влияе благоприятно върху устойчивостта и растежа на ноктите.

Листни зеленчуци

Зеленчуците със зелени листа, като спанак, салата, марули, съдържат ценни за ноктите минерали и белтъчини. Богати са и на ценния за ноктите калций.

Плодове

Вместо да похапвате вредни за организма снаксове, заредете се с плодове, които не само че ще заситят глада, но и ще изиграят своята роля на супер храни за здравето на ноктите. Наблегнете на сушени кайсии, които са богати на витамин А, киви и портокали – богати на витамин С, банани, съдържащи витамин В6, боровинки, къпини и грозде – богати на антиоксиданти.

Червени меса

Желязото и цинкът, съдържащи се в червените меса спомагат за растежа и здравината на ноктите.

Яйца

По принцип ноктите стават чупливи, когато в организма има недостиг на витамини от В-групата, по-конкретно витамин В12 и В7, известен повече като биотин. Биотинът играе важна роля при образуването на кератин – основна съставка на ноктите. Можете да си го набавите чрез яйцата.  

Броколи и брюкселско зеле

Като имаме предвид, че ноктите са изградени главно от протеини, набавянето им чрез подходящи храни е изключително важно. За да бъдат усвоени тези протеини обаче е нужна аминокиселина, която да преработи протеините и да ги направи лесно усвоими за организма. Такава аминокиселина е цистеинът, който се съдържа в броколите и брюкселското зеле.