Проблеми с ноктите? Кои витамини и минерали са нужни?

Когато организмът ни се намира в добро физическо състояние, ноктите изглеждат здрави и лъскави, не се чупят и са леко розовеещи. Когато обаче се проявят симптоми като чупливост, странно оцветяване, набраздяване, обикновено става дума за нарушения в метаболизма на организма. Така ноктите се превръщат в основни „издайници“ на здравословни проблеми. Кои са те?

Основни причини за нездрави нокти

Най-често срещаните причини за нарушаване здравината на ноктите се свързват с неправилен хранителен режим, което води до липса на витамини и минерали, както и на инфекции по ноктите, дължащи се на гъбички или други микроорганизми. Какъвто и да е проблемът, свързан с ноктите, най-добре е да се потърси специалист, който ще постави точна диагноза и съответно лечение. В случая може да се обърнем към дерматолог или подолог.

Чупливи нокти

Ноктите са чупливи или нездрави най-вече при липса на витамин А и калций. Витамин А трябва да се достави вътрешно на организма чрез определен тип храна или хранителни добавки. Що се отнася до набавяне на нужното количество калций, няма да е достатъчно да се увеличи порцията млечни продукти, както сме свикнали да чуваме години наред, а по-скоро да се наблегне върху лесно усвоимия калций. Едно от решенията може да бъде чаша вода, но директно от чешмата, която съдържа нужните за организма минерали. Важно е, освен набавянето на подходящи храни, да намалим употребата на други храни и напитки, които пречат за асимилирането на калция, това са алкохол, кафе, рафинирана захар.

Набавянето на витамин А е нужно, за да бъдат асимилирани минералите и белтъчините. Набавя се най-вече чрез прием на месо, риба богата на омега-3 мастни киселини, растителни масла, моркови, кайсии, мента, магданоз, зеле и жълтъка на яйцето.

Набраздени нокти

Друг здравословен проблем издават набраздените нокти. Този на пръв поглед естетичен дефект може лесно да се скрие с по-тъмен и плътен лак, но в действителност така не решаваме проблема. Набраздените нокти говорят за липса на желязо в организма. Ако дълго време организмът не успява да асимилира нужното му количество желязо заедно с набраздените нокти се проявяват и други симптоми – главоболие, честа промяна на настроението, отпадналост. В случая най-подходящо е да се направят кръвни изследвания, за да се види в каква степен се изразява  липсата на желязо и какво е нивото на анемия. В зависимост от показателите се определят и мерките, които трябва да се вземат.

Съществуват немалко хранителни добавки, съдържащи желязо, все пак е важно да сме сигурни, че си набавяме желязо и задължително витамин С чрез храната, тъй като желязото се усвоява от организма с помощта на витамин С. В менюто не трябва да липсват месо, риба, яйца, бобови храни, рукола, спанак, киви и прясно изцеден сок от портокал и лимон. Нужно е да се намали количеството на пълнозърнести храни, които потискат усвояването на желязо в организма.

Освен вертикални резки понякога се образуват и хоризонтално разположени линии. На какво се дължи това? Обикновено става дума за липса на витамин В12. От липса на витамин В12 най-често страдат хора, които изключват от хранителния си режим продукти от животински произход. Витамин В12 се съдържа най-вече в месото и рибата, все пак може да се набави и чрез бобовите храни (боб, леща, грах, нахут).

Неприятните кожички около ноктите

Появата на кожички около ноктите говори за липса на фолиева киселина, белтъчини и витамин С в организма. В никакъв случай кожичките не трябва да се дърпат или гризат, достатъчно е да се избутат надолу с подходящ инструмент за нокти.

Набавянето на витамин С е възможно чрез пресни плодове: киви, цитрусови плодове. Фолиевата киселина (витамин В9) се съдържа най-вече в месото (черен дроб), аспержи, броколи, пълнозърнести храни, авокадо, бобови храни, ядки и пълнозърнест ориз.

 

Прочети още:

Ноктите отвътре – кератин и цистеин

 Здравето на ноктите – как помагаме и вредим

Нездрави и чупливи нокти – кои са причините?

Как да поддържаме здрави нокти на краката?